تعمیر سی پی یو کامپیوتر

تعمیر سی پی یو کامپیوتر

آیا میدانید تعمیر سی پی یو کامپیوتر چگونه انجام میشود؟ در رابطه با علائم خرابی سی پی یو اطلاعاتی دارید؟ آیا میدانید سی پی یو چیست و چه عملکردی از خود نشان می دهد؟ قطعاً که در دنیای پیشرفته امروز با هزاران قطعات مختلف سر و کار داریم. سی پی یو نیز به عنوان یکی از همین قطعات کامپیوتری است که شرکت تعمیر ویرا کامپیوتر در ادامه توضیحات کاملتری در رابطه با آن ارائه می دهد.

تعمیر سی پی یو کامپیوتر

افرادی که با کامپیوتر سروکار دارند می‌دانند که این سیستم دارای چه قطعات مختلفی است. هر یک از این قطعات در کامپیوتر نقش مهمی به عهده دارد. یکی از این قطعات کاربردی سی پی یو است. سی پی یو همان واحد پردازش مرکزی می باشد که برای پردازش کل قسمت های سیستم از آن استفاده می کنند. تمامی اطلاعات و دستورات توسط سی پی یو پردازش می شود. قطعاً برای خرید یک کامپیوتر مناسب به مدل و حتی میزان کشش سی پی یو توجه می کنند. هر یک از قطعات کامپیوتر نقش یکی از اعضای بدن را بر عهده دارند. سی پی یو نیز به عنوان مغز کامپیوتر شناخته می شود.  در صورت آسیب رسیدن به سی پی یو مرحله پردازش صورت نمی گیرد. چنانچه این قطعه آسیب ببیند حتی مشکلات بسیار زیاد دیگری نیز ممکن است در قطعه به وجود بیاید. از این رو پس از عیب یابی، تعمیر سی پی یو کامپیوتر مورد توجه قرار میگیرد.

تمامی دستورات سخت افزار و نرم افزار توسط این قطعه دریافت و با محاسبات دقیق مقایسه و در نتیجه مورد پردازش می شود. سی پی یو یک قطعه مربع شکلی است که دز تمامی دستگاه‌هایی چون کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون، تبلت و غیره روی برد آن ها نصب می گردد. افرادی که در حوزه تعمیر لپ تاپ و تعمیر کامپیوتر فعالیت دارند می توانند این قطعه را تعمیر یا تعویض کنند. اما شما باید به سراغ افراد متخصصی بروید که به بهترین کیفیت و در سریعترین زمان ممکن مشکل موجود را برطرف کنند. از آنجایی که سی پی یو در سیستم نقش مهم ایفا می‌کند قطعاً کیفیت عملکرد آن نیز مورد بررسی است. اگرچه سی پی یو به عنوان تنها قطعه پردازشی سیستم به شمار نمی‌رود اما مهمترین واحد پردازش کامپیوتر همین سی پی یو ها هستند.

بیشتر بدانید

تعمیر مادربرد لپتاپ ایسر

تعمیر مادربرد لپتاپ ام اس ای (MSI)

تعمیر مادربرد لپتاپ فوجیتسو

تعمیر مادربرد لپتاپ اچ پی

تعمیر مادربرد لپتاپ های توشیبا

 

عملکرد سی پی یو

پردازش اطلاعات انسان توسط مغز آن صورت می گیرد. در سیستم های کامپیوتری نیز پردازشی صورت خواهد گرفت که از وظایف سی پی یو به شمار می رود. سی پی یو با دیگر سخت افزارها تعامل دارد. در واقع می تواند عملکرد آنها را برنامه ریزی کرده و پس از پردازش فعالیت سخت افزارها را کنترل شده پشتیبانی کند. تحلیل و بررسی در این نقطه صورت می گیرد و قطعاً بدون سی پی یو هرگز کامپیوتر روشن نخواهد شد. سی پی یو از هسته پردازش گر حافظه و سرعت عملکرد پردازشگر تشکیل شده است. قطعاً هر یک از انواع سی پی یوها دارای این سه مشخصه هستند. نگهداری از سی پی یو نیز با رعایت برخی از نکات مهم همانند دیگر سخت افزارها و قطعات کامپیوتری اهمیت بسیار زیادی دارد. با وجود هزینه های زیاد تعویض و تعمیر سی پی یو کامپیوتر قطعاً این مسئله بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید
لپ تاپ اپن باکس چیست

این مغز کامپیوتر که تمامی پردازش ها را انجام میدهد وظیفه اجرای برنامه و انجام محاسبات را نیز بر عهده دارد. بهتر است بدانید دستورات اجرا شده توسط این قطعه همگی از رم دریافت می شود. این قطعه یک تراشه مربع شکلی است که روی برد قرار دارد و بین تمامی قطعات سیستم تعامل ایجاد میکند. سی پی یو در مدل های مختلف و در ابعاد و اندازه های گوناگونی هستند، اما عملکرد آن مورد توجه قرار دارد. در واقع سی پی یوها در سه مرحله واکشی، رمزگشایی و اجرا مورد استفاده قرار می گیرند. پس از دریافت اطلاعات از قسمت هایی چون رم که داده ها را ذخیره می کند آنها را مورد پردازش قرار می‌دهد: بر همین اساس تعامل در سیستم توسط این قطعه مهم و کاربردی انجام می شود. مرحله پردازش بر عهده هسته سی پی یو است که هر یک از مدل‌ها می‌توانند هسته متفاوت دارند.

CPU

عیب یابی سی پی یو کامپیوتر

در هر سیستم واحدی قطعات بسیار زیادی نقش آفرینی می‌کنند. در کامپیوتر نیز قطعاتی چون سی پی یو عملکرد خاصی دارند. سی پی یو به عنوان مغز و پردازشگر کامپیوتر در انواع مدل های مختلفی است. قطعا که کامپیوتر در زندگی مدرن و پیشرفته امروزی انسان ها نقش مهمی دارد. اما برای اینکه یک کامپیوتر نقش آفرینی می کند بایستی تمامی قطعات آن که با یکدیگر در ارتباط هستند عملکرد صحیحی داشته باشد. بدین منظور نیز بایستی نکات بسیار زیادی مورد توجه قرار بگیرد. چنانچه قسمتی آسیب ببیند میتواند قسمت های دیگر را نیز درگیر کند. علائم خرابی هر قسمت به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان مثال، افرادی که قصد تعمیر سی پی یو کامپیوتر دارند باید ابتدا به عیب یابی آن بپردازند.

چنانچه کامپیوتر به صورت خودکار خاموش شود ممکن است این خاموش شدن ناگهانی به عنوان یکی از نشانه های احتمالی خرابی سی پی یو باشد. شما با تست سلامت سی پی یو می توانید از سالم بودن این قطعه اطمینان حاصل کنید. اما مهمترین مسئله ای که باعث خاموش شدن خودکار کامپیوتر می شود افزایش دمای سی پی یو خواهد بود. در چنین مواقعی یک یا چندین بار سیستم به صورت خودکار خاموش میشود. با بررسی دمای پردازنده می توانید به عیب یابی این خرابی بپردازید.

  • چنانچه هنگام راه اندازی سیستم مشکلی به وجود آمد در این صورت نیز ممکن است آسیب دیده باشد. در بسیاری از مواقع به دلیل سوختن سی پی یو کامپیوتر روشن نمی شود. البته پس از بررسی قسمت‌هایی چون دکمه خاموش روشن و سالم بودن آنها، باید به بررسی سی پی یو بپردازیم.
  • وجود یک صفحه آبی رنگ می تواند نشان دهنده سوختن سی پی یو باشد: در چنین مواقعی سیستم عامل برای همیشه متوقف شده است. خرابی سخت افزار می تواند باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شود.
بیشتر بخوانید
تعمیر لپ تاپ توشیبا

علائم خرابی سی پی یو

  • فریز شدن سیستم نیز یک از مهمترین علائم خرابی سی پی یو است. در واقع انجماد سیستم یکی از مشکلاتی می باشد که با عدم پاسخ سیستم مواجه می شوید. این مشکل باعث سوختن سی پی یو خواهد شد. در چنین مواقعی کامپیوتر روشن نمی شود و حتی نشانگر موس نیز متقبل متوقف می گرود. این انجماد به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد. در مواقعی که میخوای سیستم را راه اندازی کنید یا حتی در بسیاری از مواقع که از سیستم استفاده نمی کنید چنین مشکلی به وجود می آید.

 

  • برای اینکه به تعمیر سی پی یو کامپیوتر پردازید باید از قبل از خراب بودن آن اطمینان حاصل کنید. توجه به علائم خرابی سی پی یو مهم‌ترین گامی است که مشکل را برای شما شناسایی خواهد نمود. یکی از علائم خرابی سی پی یو گرم شدن بیش از اندازه آن می باشد: و این گرم شدن ناگهانی و سریع مشکلات بسیار زیادی را به وجود می آورد. اگر چه سی پی یو خود گرمای کافی تولید خواهد کرد اما گرمای بیش از حد می تواند به دلیل وجود گرد و خاک پر شده روی آن باشد. گرم شدن ناگهانی و عدم تمیز کردن فن باعث سوختن سی پی یو می شود. قطعاً که از یک فن داخلی برای خنک کردن قطعه استفاده کرده‌اند اما همین گرد و خاک می تواند عملکرد فن را کاهش یا خنثی کند. حتی در بسیاری از مواقع نیز فن می تواند آسیب دیده باشد.

 

  • از مهمترین علایم خرابی سی پی یو قفل شدن سیستم می باشد. قفل شدن، به وجود آمدن گرمای زیاد و بلافاصله خاموش شدن سیستم از مهمترین علائم خرابی سی پی یو به شمار می‌رود. چنانچه کامپیوتر قبل از خاموش شدن قفل کند باید حتماً سی پی یو را تعمیر و تعویض نمایید.
بیشتر بخوانید
کدام لپ تاپ ها بیشترین شارژ را نگه میدارند؟نگهداری شارژ در لپ تاپ

نکات مهم خرید بهترین سی پی یو

سی پی یو به عنوان مهمترین قطعه یا پردازنده مرکزی کامپیوتر شناخته می‌شود. این پردازنده مرکزی باید با کیفیت بالایی مورد استفاده قرار بگیرد. کیفیت این سیستم پردازنده مرکزی دیگر قسمت‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. این تراشه های کوچک به عنوان مغز سیستم کامپیوتر شناخته میشوند و روی برد اصلی قرار گرفته و با دیگر قسمت‌ها رابطه مستقیمی دارند. برای اینکه بهترین سی پی یو را انتخاب کنید باید به راهنمای خرید توجه داشته باشید. فاکتورهای زیادی هستند که برای خرید یک سی پی یو مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. البته که آشنایی با مشخصات، مزایا، چگونگی تعمیر سی پی یو و تعویض اهمیت دارند.

  • برند مهمترین پارامتری است که در حوزه انتخاب قطعات کامپیوتری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. سازنده های بسیاری در زمینه تولید قطعات کامپیوتری نظیر سی پی یو فعالیت می‌کنند. شما باید بهترین برندهای بازار را انتخاب نمایید که شرکت آنها تجربه بالایی داشته و بهترین قطعات را به تولید برساند. البته این بدان معنا نیست که تولید شرکت‌های دیگر ارزش و کیفیت ندارند بلکه ما به دنبال با کیفیت ترین و قدرتمندترین سی پی یو ها هستیم.
  • برای اسمبل کردن سیستم شما بایستی سی پی یو هایی را انتخاب کنید که با یکدیگر قطعات سازگاری داشته باشد. در واقع تمامی قطعات سیستم که با یکدیگر در ارتباط هستند باید سازگار با یکدیگر انتخاب شوند.
  • توجه داشته باشید هسته و پردازنده سی پی یو به صورت جداگانه روی یک تراشه قرار می گیرد. هر یک از این قطعات وظیفه خاصی را در یک زمان خاص به عهده خواهند داشت. قطعاً که نرم افزارهای مدرنی هر یک از این هسته و رشته ها را پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که هسته های بیشتر نرم افزارها را سریع تر اجرا خواهد نمود. پس این دو نکته را نیز برای خرید یک چیزی توی مناسب مورد بررسی قرار دهید.

نتیجه

تعمیر ویرا کامپیوتر به عنوان یکی از سایت‌های تخصصی است که جهت تعمیر تمامی قطعات کامپیوتر سفارش می پذیرد. هم اکنون جهت تعمیر سی پی یو کامپیوتر می توانید با کادر مجرب این مجموعه تماس حاصل کنید. هزینه تعمیر و تعویض سی پی یو در این مجموعه مقرون به صرفه تر از سایر مراکز است: پس از خدمات ویژه این مجموعه بزرگ بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *