تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

کارت‌های گرافیک جزء حیاتی هر رایانه شخصی هستند. خرابی کارت گرافیک می‌تواند رایانه شخصی را غیرقابل   استفاده کند. خوشبختانه کارت گرافیک نیز جزئی از قطعات جانبی لپتاپ ها است که تشخیص مشکلات آن نسبتاً آسان است. کارت‌های گرافیک می‌توانند به روش‌های مختلف از کار بیفتند اما معمولاً هنگام معیوب شدن آن ها علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارد که به شما زمان بیشتری برای فراهم کردن یک جایگزین برای آن ها می‌دهد. این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه علائم یک مشکل قریب الوقوع را تشخیص دهید و برای رفع و تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ اقدامات لازم را انجام دهید.

سپس مشکلات موجود در لپتاپ ها را عیب یابی کرده و بفهمید که چه مشکلی در کارت گرافیک لپتاپ شما وجود دارد. کارت گرافیک لپ تاپ شما معمولاً بیشترین نقش را در تعیین عملکرد لپ تاپ ها اجرا می‌کند و حتی از بهترین پردازنده‌های مرکزی برای اجرای این نقش فرعی نیز استفاده می کند.

نحوه تعمیر کارت گرافیک

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ باید فقط توسط یک تکنسین کامپیوتر حرفه ای در مرکز تخصصی تعمیرات کامپیوتر انجام شود. هنگامی که متوجه شدید کارت گرافیک شما معیوب شده است به طور معمول چیپ ویدئویی لپتاپ را باید تعویض کنید. برای این کار می توانید از مرکز فنی تخصصی ویرا کامپیوتر کمک بگیرید ویرا کامپیوتر خدمات اینترنتی را همراه با مشاوره رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است مرکز تعمیرات تخصصی ویرا کامپیوتر می تواند در صورتی که کارت گرافیک لپتاپ شما با مشکل مواجه شد آن را تعمیر کند.

در واقع کارت گرافیک یک جزء BGA لپتاپ است و فقط با استفاده از هوای گرم یا ایستگاه بازسازی BGA مادون قرمز لپتاپ قابل تعویض می باشد. هنگام تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ مراقب گاز سمی آن باشید که هنگام گرم کردن قطعات پلاستیکی و لحیم کاری الکتریکی منتشر می شوند. همچنین هنگام تعمیر این قطعه ای کارت گرافیک باید از دست زدن به مواد گرم شده بپرهیزید و برای تعمیر این بخش لپتاپ از لباس و دستکش محافظ استفاده کنید به علاوه باید اطمینان حاصل کنید فضایی را که در آن کار می کنید فضای تهویه درستی تهویه داشته باشد تا بدین صورت بخارات سمی را تنفس نکنید.

مشکلاتی که سبب خرابی و تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ می شود؟

عملکرد GPU لپ تاپ پایین است

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد عملکرد پردازنده گرافیکی شما پایین است این در واقع نشان دهنده نقص کارت گرافیکی لپ تاپ نیست بلکه عملکرد پایین لپ تاپ می تواند مربوط به کارت گرافیکی باشد که بیش از حد گرم می شود. از علت های گرم شدن بیش از حد لپتاپ ها می توان به درایورهای قدیمی یا منبع تغذیه خراب لپ تاپ ها اشاره داشت.

چنانچه عملکرد GPU لپتاپ شما پس از به روز رسانی دچار مشکل شده است احتمالاً درایورها لپتاپ مقصر هستند اما اگر متوجه شدید لپتاپ شما بیش از حد گرم می‌شود یا منبع تغذیه معیوب است احتمالا مشکل مربوط به فن لپتاپ ها است برای اطلاع دقیق باید فن‌ها و کابل‌های برق لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهید زیرا احتمالاً مشکل لپتاپ نکته مهمی است که باعث بروز این مشکلات شده است.

بیشتر بدانید

مشکل روشن شدن خودکار لپ‌ تاپ

تعمیر مدار شارژر لپ تاپ

علت خاموش شدن خود به خودی لپ تاپ

تعمیر وب‌کم لپتاپ

تعمیر تاچ پد لپ تاپ

  1. ارتقاء درایورهای کارت گرافیک

با به روز رسانی و ارتقاء درایور کارت گرافیک ویژگی های جدیدی به لپتاپ شما افزوده می شود همچنین با بروز رسانی درایور ها به پخش یکپارچه فیلم ها و بازی های با کیفیت بالا در لپتاپ خود کمک می کنید. به علاوه می توانید مشکلات انجماد بصری و نمایش ویدیو پس از به‌روزرسانی درایورهای کارت NVidia/Intel HD/AMD را برطرف کنید. پس این کته را در نظر بگیرید تا از تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ در امان باشید.

  1. حذف و نصب درایورهای کارت گرافیک

درایورهای گرافیک را حذف کنید و سپس لپتاپ خود را مجددا راه اندازی کنید. ویندوز لپتاپ پس از به روز رسانی ویندوز به طور خودکار درایورهای کارت گرافیک را نصب می کند.

برای حذف درایور شما باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به قسمت My Computet رفته و بر روی This PC کلیک کنید.
  • سپس از قسمت Manage بر روی Device Manager کلیک کنید.
  • از روی لیست که مشاهده می کنید بررو ی Display Adapters دوبارکلیک کنید.
  • سپس بر روی درایور گرافیک کلیک راست کرده و بر روی Uninstall بزنید و OK کنید.
  • بعد،از اتمام این مراحل رایانه خود را مجددا راه اندازی کنید.
  • تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ
    تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ
  1. تعویض کارت گرافیک لپتاپ

بعضی مواقع تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ امکان پذیر نیست. خرید یک کارت گرافیک جدید تنها زمانی ممکن است که کارت گرافیک موجود به دلیل گرمای بیش از حد یا اورکلاک قدیمی یا معیوب شده باشد  تعمیر لپ تاپ امکان ندارد. اگر از کارت گرافیک یکپارچه استفاده می کنید باید کل مادربرد را تعویض کنید. قبل از خرید بهتر است ابتدا کاربرد کارت گرافیک خاص را در نظر بگیرید. معمولا اکثر گیمرها یا تکنسین های ویرایش ویدئویی برای پردازش گرافیکی شدیداً به یک GPU قدرتمندتر نیاز دارند.

نصب صحیح کارت گرافیک

نصب صحیح کارت گرافیک می تواند به بهبود عملکرد رایانه شما کمک شایانی بکند حتی اگرکارت گرافیک جدید برابر با کارت گرافیک فعلی رایانه نباشد. علاوه بر این حافظه داخلی کارت گرافیک معمولا سریع تر از حافظه ای است که رایانه استفاده می کند و این گونه می تواند به افزایش عملکرد لپتاپ نیزکمک کند. تعمیر کارت گرافیک باید فقط توسط یک تکنسین کامپیوتر حرفه ای در مرکز فنی تخصصی تعمیرات کامپیوتر انجام شود.

هنگام تعمیر لپتاپ و تعویض کارت گرافیک دریک مرکز فنی تخصصی معمولاً چیپ ویدیویی لپتاپ ابتدا باید تعویض شود. زیرا این قطعه کارت یک جزء BGA است و فقط با استفاده از هوای گرم یا ایستگاه بازسازی BGA مادون قرمز قابل تعویض است. کارت های گرافیک لپ تاپ های که می سوزند به طور معمول پس از ۵ الی ۱۰ سال کار دیگر قابل استفاده نیستند البته برخی از کارت های گرافیک را می توان با استفاده از این مراحل به طور موقت بازیابی کرد و سپس مورد استفاده قرار داد.

در ادامه این راهنما را دنبال کنید تا چنانچه با مشکلات این چنینی روبرو شدید بتوانید این مشکل لپ تاپ را بازسازی و از تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ  جلوگیری کنید. البته به یاد داشته باشید که این روش می تواند به طور بالقوه به GPU لپتاپ شما آسیب برساند. اعمال گرما به کارت گرافیک لپتاپ برای مدت زمان مداوم اتصالات لحیم کاری کارت را ذوب می کند و به طور بالقوه نقاط لحیم کاری آسیب دیده را نیز ترمیم می کند.

چگونه متوجه می شویم که کارت گرافیک در حال معیوب شدن است

اگر متوجه مشکلاتی در لپ تاپ خود شدید بسیار حائز اهمیت است که بفهمید کدام مؤلفه ای لپتاپ باعث بروز این مشکل لپتاپ شده است.

  1. انجماد بصری کارت گرافیک

هنگامی که کارت گرافیک لپتاپ شما شروع به خراب شدن می کند ممکن است انجماد بصری را بر روی صفحه نمایش لپتاپ مشاهده کنید. با این حال بدافزارهای هارد دیسک که در حال خراب شدن هستند همراه با مشکلات RAM همگی می‌توانند رفتارهای مشابه ای ایجاد کنند و باعث بروز این مشکل شوند.

بنابراین هنگامی که لپتاپ شما با مشکلی مواجه می شود عجولانه نتیجه‌گیری نکنید. اگر لپتاپ همراه با علائم هشدار دهنده دیگری مانند هنگ کردن یا خاموش شدن خود به خودی بود احتمال زیادی وجود دارد که مشکل از کارت گرافیک لپتاپ شما باشد.

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ
تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ
  1. صدای فن

هنگامی که با صدای بلند فن لپتاپ روبرو شدید لزوماً نیازی به تعویض کارت گرافیک لپتاپ ندارید. اما با این حال مراقب صدای بلندتر از حد معمولی فن لپتاپ ها باشید. چنانچه فن روی کارت گرافیک خراب شود می تواند نشان دهنده داغ شدن بیش از حد کارت گرافیک باشد. اگر احساس می کنید که هوای داخل سیستم لپتاپ خیلی گرم می شود باید کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و سعی کنید فن های لپتاپ را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید. چنانچه نتوانستید صدای فن لپتاپ را کاهش دهید احتمالاً مشکل داخلی در لپتاپ وجود دارد.

  1. اشکالات و مصنوعات صفحه نمایش

اگر در حال انجام یک بازی یا تماشای یک فیلم در لپتاپ هستید و ناگهان می بینید که رنگ های عجیبی در سراسر صفحه لپتاپ ظاهر می شود ممکن است کارت گرافیک لپتاپ شما خراب شده باشد.

مشابه اشکالات صفحه نمایش لپتاپ یک کارت گرافیک بد می تواند باعث ایجاد مصنوعات عجیب و غریب در سراسر صفحه نمایش لپتاپ شما شود. آرتیفکت ها می توانند در اثر اورکلاک و گرمای بیش از حد همراه با تجمع گرد و غبار ایجاد شوند. راه اندازی مجدد لپتاپ گاهی اوقات می تواند این مشکل را نیز برطرف کند اما اگر کارت گرافیک معیوب دارید انتظار نداشته باشید که این مشکل دوباره درست شود.

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ
تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ
  1. کاهش نرخ فریم

یکی دیگر از نشانه هایی که مشخص می کند کارت گرافیک شما ممکن است خراب شود زمانی است که FPS لپتاپ شما به شدت کاهش یافته است. اگر هنگام استفاده از لپتاپ این اتفاق برای لپتاپ شما افتاد و دلیل دیگری برای افت نرخ فریم لپتاپ وجود نداشت ممکن است GPU لپتاپ شما درحال از بین رفتن باشد. برای بررسی FPS لپتاپ خود روی ترکیب Windows + G در صفحه کلید خود کلیک کنید. سپس بر روی Performance کلیک کرده و FPS را انتخاب کنید بعد از اتمام این کار می توانید فریم های لپتاپ خود را در ثانیه مشاهده کنید.

  1. خطای صفحه های آبی

یک لپ‌تاپ به دلایل مختلفی اعم از مشکل RAM، هارد دیسک، کارت گرافیک یا سایر اجزا می تواند خطای صفحه آبی را بر روی صفحه نمایشگر لپتاپ نشان دهد. اما اگر زمانی که شما شروع به انجام برخی از کارهای گرافیکی کردید به طور مثال بازی‌های ویدئویی، تماشای فیلم و غیره. سیستم لپتاپ از کار می‌افتد و خطای صفحه آبی بر روی نمایشگر لپتاپ نمایان می‌شود این می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کارت گرافیک شما درحال معیوب شدن است.

جمع بندی

برای بررسی این که آیا کارت گرافیک شما در ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ کار می کند یا خیر می توانید هم زمان کلیدهای Windows + R را با هم فشار دهید. سپس عبارت dxdiag را در کادر تایپ کرده و Enter را بزنید. سپس تب نمایش را انتخاب کنید دراین قسمت می توانید اطلاعات مربوط به کارت گرافیک خود و هر مشکلی را که درکارت گرافیک لپتاپ وجود دارد در بخش یادداشت ها مشاهده کنید. امیدواریم تمام اطلاعات و آگاهی های لازم را در اختیار شما کاربران عزیز قرارداده باشیم. 

بیشتر بخوانید
تعمیر قاب لپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *