علت صدای زیاد کیس و لرزش آن

علت صدای زیاد کیس و لرزش آن

علت صدای زیاد کیس و لرزش آن

از آن جایی که رفع علت صدای زیاد کیس و لرزش آن یکی از خدمات تعمیر لپ تاپ وکامپیوتر ویرا کامپیوتر است، در این بخش می خواهیم راجع به این مساله بیشتر صحبت کنیم.

همه کاربران کامپیوتر در طول سال های کارکرد خود حداقل یک بار با مساله صدای زیاد کیس یا لرزش آن مواجه شده اند و آن ها را نگران کرده است. تا جایی که به دنبال رفع علت صدای زیاد کیس و لرزش آن بوده اند. به دلیل آن که این لرزش و صدای غیر متعارف کیس یک هشدار برای خرابی کامپیوتر به حساب می آید و علت های مختلفی می تواند داشته باشد.

در صورتی که این لرزش و صدای زیاد کیس در ابتدای روشن کردن کامپیوتر زیاد باشد و به مرور کمتر شود، علت آن ممکن است اشکال یا خرابی در فن های سیستم کامپیوتری شما باشد. در این رابطه باید بدانید که هر کیس کامپیوتری دارای دو عدد فن می باشد: یکی فن پاور و دیگری فن سی پی یو. کارخانجات سازنده فن اغلب محور پروانه فن ها را روغنکاری کرده و بر روی قسمت انتهایی میله پروانه آن یک برچسب به عنوان درپوش قرار می دهند تا مانع از ورود گرد و غبار به داخل فن بشود.

به مرور زمان غبار های ریز از قسمت ابتدایی فن وارد شده و با آن روغن تشکیل یک ماده سفت و لزج را می دهد که مانع چرخش روان فن ها می شود. این ماده لزج به خصوص در فصول سرد سال یا در ابتدای روش کردن سیستم که هنوز گرمایی در آن ایجاد نشده است، فشار زیادی را به فن تحمیل کرده و موجب سر و صدای زیاد فن می شود.

البته پس از چند دقیقه کارکرد سیستم و تولید گرما در داخل کیس، این فن ها روان شده و صدا نسبتاً کمتر می شود.

دلایل اصلی علت صدای زیاد کیس و لرزش آن

راه حل برای بر طرف کردن علت صدای زیاد کیس و لرزش آن در مواردی که مشکل از آلودگی فن باشد، آن است که باید فن معیوب را از روی سیستم باز کنید و پس از پاک کردن آلودگی های آن دوباره داخل کیس ببندید. پس از جای گزاری فن نیز باید آن را با روغن صنعتی و مخصوص روانکاری کنید.

اما در مواردی که این صدای کیس از لحظه ابتدایی روشن شدن سیستم تا لحظه خاموش شدن آن به صورت بی وقفه زیاد است و قطع نمی شود، ممکن است مشکل از آسیب جدی تری بر روی فن کامپیوتر ناشی شده باشد. به این ترتیب که گاهی محور فن دچار خوردگی شده است و یا سوراخی که میله پروانه داخل آن به گردش در می آید دچار خوردگی شده است و اصطلاحاً میله فن در جای خود لق می زند.

در این گونه موارد فاصله ای که بین میله فن با دیواره بدنه ایجاد می شود، باعث سر و صدای زیاد فن و لرزش کیس می شود. برای تشخیص عیب اصلی در این موارد بایستی فن را از داخل کیس بیرون بیاورید و با یک دست بدنه فن و با دست دیگر پروانه فن را بگیرید و خلاف جهت یکدیگر به سمت راست و چپ بکشید. در صورتی که فن در جای خود حرکتی نکند ولی پروانه فن لق بزند، فن معیوب شده است و بایستی نسبت به تعویض آن اقدام کنید. 

موارد دیگری وجود دارد که کاربران کامپیوتر اذعان دارند که صدای زیاد کیس یا لرزش آن هنگامی که کیس را با دست نگه می داریم، قطع می شود. معمولاً این مساله از شل شدن پیچ های درب کیس یا اتصال مادر برد و یا قطعات دیگر ناشی می شود که در اثر چرخش فن و ساییدگی قطعات فلزی داخلی صدای نامتعارف از کیس را ایجاد کرده است.

بیشتر بدانید

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

مشکل روشن شدن خودکار لپ‌ تاپ

تعمیر مدار شارژر لپ تاپ

علت خاموش شدن خود به خودی لپ تاپ

تعمیر وب‌کم لپتاپ

احتمالات دیگری برای علت صدای زیاد کیس و لرزش آن

در برخی موارد ممکن است صدای زیاد کیس و لرزش آن هیچ وقت قطع نشود. در این گونه موارد ممکن است صدا از شکستگی پروانه های فن کامپیوتر باشد که آن نیز یا ممکن است بر اثر فرسودگی فن یا سرد و گرم شدن پلاستیک آن باشد. حتی ممکن است در اثر برخورد کابل های رها شده داخل کیس با پروانه های فن این شکستگی در پروانه های فن ایجاد شده باشد. در هر صورت در این گونه موارد نیز باید کابل های رها شده داخل کیس به صورت مرتب جمع آوری شوند و در صورت شکستن پروانه، آن فن باید تعویض شود.

گاهی اوقات صدای زیاد کیس و لرزش آن از بخش جلویی می آید و به صورت نامنظم اما مستمر این صدای نامتعارف از داخل کیس شنیده می شود. در این صورت شاید این صدا از محل قرارگیری هارد دیسک ها در بخش جلویی کیس بیاید. خوب است بدانید که این صدا بیشتر شبیه تق تق یا تیک تیک است و مانند صدای برخورد دو تکه فلز به یکدیگر می باشد.

البته لازم به توضیح است که هارد های قدیمی به طور طبیعی کمی صدای آزار دهنده ناشی از چرخش هارد دیسک ها دارند و این نباید شما را نگران کند. اما اگر هارد دیسک های کامپیوتر شما از انواع جدید موجود در بازار است، شنیدن صدا از آن ها ممکن است نگران کننده باشد.

در این گونه موارد نیز بهتر است جهت بررسی سلامت هارد دیسک ها و رفع بد سکتور ها از یک کارشناس تعمیرات مانند خدمات تعمیر لپ تاپ استوک وکامپیوتر ویرا کامپیوتر کمک بگیرید.

لازم به تذکر است که اگر صدای زیاد کیس و لرزش آن ناشی از خرابی فن های کامپیوتر باشد نیز، بهتر است به منظور جلوگیری از آسیب ها و خطرات احتمالی، کیس خود را به یک مرکز تعمیرات کامپیوتر ببرید.

رفع علت صدای زیاد کیس و لرزش آن

در ادامه مساله علت صدای زیاد کیس و لرزش آن باید بگوییم که برخی اوقات داغ شدن بیش از حد کامپیوتر و خرابی پردازنده سیستم نیز ممکن است باعث این سر و صدا های نا بهنجار از کیس گردد. البته در این موارد تشخیص و عیب یابی مشکل، کاملاً تخصصی بوده و نیاز به بررسی دقیق و کارشناسانه دارد که با مراجعه کیس خود به یک مرکز تعمیرات می توان به علت آن پی برد.

علاوه بر آن مواردی نیز وجود دارد که به علت اجرای چندین نرم افزار مختلف بر روی کامپیوتر و استفاده همزمان از منابع سخت افزاری متعدد و فشار به قطعات سخت افزاری، گرمای زیادی تولید می‌ شود و کامپیوتر به صورت خودکار فن های کامپیوتر را مجبور می‌ کند تا با بالاترین سرعت خود کار کنند.

در این موارد نیز کاربر احساس می کند فن های کامپیوتر صدای زیادی می‌ دهد. در حالی که برای رفع آن کافی است فشار اضافی را از روی سخت افزار سیستم بردارید. به این ترتیب که ابتدا کامپیوتر را ریست کرده و هیچ برنامه اضافی را بر روی کامپیوتر خود اجرا نکنید.

سپس با فشار دادن کلید های ترکیبی (ctrl + shift + ESC ) از روی صفحه کلید پنجره task manager را باز کنید و به انتهای آن یعنی دکمه more details بروید. زمانی که وارد این صفحه شدید، باید حجم استفاده از هر قطعه سخت افزاری کامپیوتر زیر ۲۰ درصد باشد.

چنان چه استفاده از منابع کامپیوتر شما بدون هیچ دلیلی بالا است، از این پنجره می توانید بررسی کنید که کدام برنامه باعث مصرف بیش از اندازه شده است.

برای جلوگیری از کار اضافه، با زدن گزینه end task آن برنامه خاص را ببندید تا صدای فن ها متوقف شود.

رفع علت صدای زیاد کیس و لرزش آن با ویرا کامپیوتر

در این گونه مواقع که علت صدای زیاد کیس و لرزش آن از کارکرد بیش از اندازه فن های آن است، توجه کنید که اگر بدون دلیل مصرف منابع کامپیوتر شما بالا است، ممکن است سیستم شما ویروسی شده باشد. در چنین مواقعی بهترین راه این است که به یک مرکز تعمیرات کامپیوتری مراجعه کنید تا کارشناسان فنی ویروسی بودن سیستم شما را بر طرف کرده و تا قبل از بروز خسارات بیشتر، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

البته در برخی موارد نیز دیده شده است که محل قرار گیری نامناسب کیس کامپیوتر مانع از خنک شدن آن گردیده و یا از خروج گرمای اضافی کیس به هوای اطراف جلوگیری کرده است. در این گونه مواقع نیز فن های کامپیوتر مجبور می شوند که برای خروج گرمای اضافه تولید شده در داخل کیس با سرعت بیشتری کار کنند و این چرخش سریع تر آن ها علت صدای زیاد کیس و لرزش آن شده است.

در این گونه مواقع نیز کارشناسان توصیه می کنند که به منظور تهویه مناسب کامپیوتر، کیس خود را در فضای آزاد طوری قرار دهید که حداقل ده سانت از هر طرف با چهارچوب یا دیوار فاصله داشته باشد و امکان تهویه گرمای آن به شکلی مناسب وجود داشته باشد.

جمع بندی

در ابتدا باید بدانید که لرزش و صدای غیر متعارف کیس یک هشدار برای خرابی کامپیوتر به حساب می آید و علت های مختلفی می تواند داشته باشد. در صورتی که این لرزش و صدای زیاد کیس در ابتدای روشن کردن کامپیوتر زیاد باشد و به مرور کمتر شود، علت آن ممکن است اشکال یا خرابی در فن های سیستم کامپیوتری شما باشد.

به این صورت که به مرور زمان غبار های ریز از قسمت ابتدایی فن وارد شده و با آن روغن تشکیل یک ماده سفت و لزج را می دهد که مانع چرخش روان فن ها می شود. این ماده لزج به خصوص در فصول سرد سال یا در ابتدای روش کردن سیستم که هنوز گرمایی در آن ایجاد نشده است، فشار زیادی را به فن تحمیل کرده و موجب سر و صدای زیاد فن می شود.

اما در مواردی که این صدای کیس از لحظه ابتدایی روشن شدن سیستم تا لحظه خاموش شدن آن به صورت بی وقفه زیاد است و قطع نمی شود، ممکن است محور فن دچار خوردگی شده است و یا سوراخی که میله پروانه داخل آن به گردش در می آید دچار خوردگی شده است و اصطلاحاً میله فن در جای خود لق می زند.

در هر صورت و در این گونه موارد بهتر است به منظور جلوگیری از آسیب ها و خطرات احتمالی، کیس خود را به یک مرکز تعمیرات کامپیوتری مانند خدمات تعمیر لپ تاپ وکامپیوتر ویرا کامپیوتر ببرید.

بیشتر بخوانید
قدرت عملکرد پاور کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *