نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر

نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر

 خرابی منبع تغذیه کامپیوتر

از آن جایی که خدمات تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر ویرا کامپیوتر به راحتی می تواند شما را در رفع نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر یاری رساند، در این قسمت می خواهیم راجع به این مساله رایج کاربران کامپیوتر بیشتر صحبت کنیم.

نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر می تواند برای کاربران گیج گننده و استرس زا باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از دچار شدن به آن اطلاعات لازم را داشته باشید.

همان طور که می دانید منبع تغذیه انرژی مورد نیاز کامپیوتر شما را تامین می‌کند. بنابراین بدیهی است با خراب شدن آن کامپیوتر شما روشن نشود. با این وجود تصور نکنید که هر نوع روشن نشدن سیستم از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر است. بلکه امکان دارد مادربرد یا کابل برق سیستم شما مشکل پیدا کرده باشد.

گاهی اوقات برای برخی کاربران پیش می آید که هنگام بوت شدن کامپیوتر و یا استفاده از آن سیستم به یکباره خاموش شده است. این مشکل هم ممکن است به علت بیش از حد تحت فشار قرار گرفتن منبع تغذیه کامپیوتر هنگام اجرای گیم ها اتفاق افتاده باشد. به این دلیل که منبع تغذیه نتوانسته است پاسخگوی نیاز ‌های سیستم باشد.

با این وجود گرمای بیش از حد هم می‌ تواند منجر به مشکل خاموشی ناگهانی سیستم در حال کار شود. به منظور جلوگیری از این مساله باید اطمینان پیدا کنید که پردازنده به درستی خنک می‌ شود و سینک حرارتی گرد و غبار نداشته باشد.

یکی دیگر از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر می تواند مشاهده صفحه آبی مرگ و یا هنگ کردن سیستم باشد. هر چند مشاهده صفحه آبی مرگ در سیستم علاوه بر خرابی منبع تغذیه کامپیوتر، می تواند نشان از خرابی درایور های سخت افزاری و نرم افزاری هم باشد و این مشکلات سیستمی نیز می‌ تواند باعث هنگ کردن کامپیوتر شود.

بیشتر بدانید

علت صدای زیاد کیس و لرزش آن

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

مشکل روشن شدن خودکار لپ‌ تاپ

تعمیر مدار شارژر لپ تاپ

علت خاموش شدن خود به خودی لپ تاپ

شایع ترین نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر

بنابراین نباید مشاهده صفحه آبی مرگ را فقط نشانه خرابی منبع تغذیه کامپیوتر دانست. ولی خرابی منبع تغذیه می تواند یکی از دلایل هنگ کردن سیستم یا صفحه آبی مرگ هم باشد. برای تشخیص صحیح علت این مشکل بهتر است کامپیوتر خود را به مرکز خدمات تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر ویرا کامپیوتر ببرید تا سیستم شما به صورت تخصصی بررسی و چک شود.

یکی دیگر از علائم خرابی منبع تغذیه کامپیوتر صدا دادن فن مربوط به پاور سیستم است. زیرا هنگامی که فن منبع تغذیه کامپیوتر آسیب دیده باشد شروع به ایجاد یک صدای متفاوت و ناگهانی و بدون هشدار می‌ کند. این صدا نشان دهنده آن است که یاتاقان فن آسیب دیده است.

زمانی که این صدا را شنیدید بایستی هر چه سریع تر اقدام به حل مشکل کنید. زیرا در صورت عدم رفع مشکل، گرما داخل سیستم شما ایجاد ‌شده و ممکن است آسیب ‌های جدی به آن وارد شود.

مورد دیگری از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر بوی دود و سوختگی است. زیرا زمانی که منبع تغذیه در شرایط بحرانی به سر ببرد، شروع به بیرون دادن دود و نشت بوی سوختگی می ‌کند. این نشانه آن قدر آشکار است که هر کاربری می ‌تواند متوجه آن شود.

در صورت برخورد با چنین مشکلی باید فوراً منبع تغذیه را تعویض کنید. سیستم را خاموش کنید و تا زمانی که منبع تغذیه کامپیوتر را عوض نکرده ‌اید، آن را روشن نکنید.

خوب است بدانید که ولتاژ بالا و جریان غیرعادی هم ممکن است باعث بروز مشکل در منبع تغذیه کامپیوتر شود و به دنبال آن ممکن است خرابی فیوز ها، پل‌ های یک ‌سو ساز، دیود ها و FETها را در پی داشته باشد. به ‌خصوص اگر جهش جریان یا ولتاژ بیش از حد بالا باشد که موجب خرابی منبع تغذیه می شود.

نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر

رفع نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر

همان گونه که استحضار دارید، به هنگام نوسانات برق و مشکلات پاور کامپیوتر ممکن است دو حالت به وجود بیاید: اول آن که مدار های حفاظتی پاور کامپیوتر وارد عمل شده و ارتباط جریان برق با سخت افزار ها را قطع کند.

حالت دوم آن که منبع تغذیه به کلی از کار افتاده و کامپیوتر به صورت کامل خاموش شود. بنابراین خاموشی کامپیوتر در حین کار یا روشن نشدن آن در ابتدای زدن کلید پاور می تواند یکی از نشانه های خرابی منبع تغذیه باشد.

در این حالت در ابتدا کابل ‌های تغذیه متصل به مادربرد را چک کنید و از بابت اتصال صحیح دوشاخه و کابل منبع تغذیه به برق شهری هم اطمینان پیدا کنید. سپس به سراغ منبع تغذیه رفته و آن را با یک پاور جدید تعویض کنید.

ریست شدن های ناگهانی و مکرر سیستم نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر باشد. در مواردی که از ویروسی نبودن سیستم خود اطمینان دارید و سیستم عامل کامپیوتر شما هم سالم است، ری استارت شدن های ناگهانی کامپیوتر می تواند یکی از نشانه های سوختن منبع تغذیه کامپیوتر باشد که شایع است.

شنیدن صدای اضافی از داخل کیس نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر باشد. همان طور که می دانید پاور های کامپیوتر ها معمولاً دارای یک فن بزرگ، در اندازه ۱۰ تا ۱۴ سانتی متر هستند. به دلیل آن که این فن زمینه دریافت گرد و غبار را دارد و به صورت مداوم در گردش است، بیشتر احتمال آسیب قرار دارد.

خرابی این فن و یا بروز هر گونه ایراد در آن، به این معنی است که متعاقباً باید منتظر مشکل در پاور کامپیوتر و یا برخی قطعات سخت افزاری دیگر باشیم و نشانه آن ممکن است برخاستن صدای نویز غیر معمولی از کامپیوتر ما باشد.

دیگر نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر

بنابراین نسبت به شنیدن هر گونه صدای غیر معمول و نویز صوتی از داخل کیس کامپیوتر حساس باشید و به سرعت آن را خاموش کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

یکی دیگر از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر آن است که پس از فشار دادن دکمه پاور کیس، چراغ های آن روشن شده اما فن ها روشن نمی شوند. به عبارتی دیگر بخش هایی از کامپیوتر روشن می شوند، اما قسمت های دیگری روشن نمی شوند. این مساله که در نهایت می ‌تواند باعث اختلال در کارایی سیستم شود، باید جدی گرفته شود. در این گونه موارد باید فوراً سیستم را خاموش کرده و به دنبال تعویض منبع تغذیه آن بروید.

در مورد مساله خرابی پاور سیستم و امتحان کردن آن، لازم است بدانید که اولین راه حل‌ فیزیکی برای تست یک پاور آن است که می ‌توانید به صورت موقت آن را با یک مدل سالم تعویض کرده و رفع مشکل و سلامت پاور اولیه را امتحان کنید. علاوه بر آن می ‌توان برای تست خرابی منبع تغذیه کامپیوتر از برخی برنامه‌ های نرم افزاری مخصوص در این زمینه هم استفاده کرد.

برنامه‌ هایی مانند Open Hardware Monitor و HWMonitor با بررسی ولتاژ و جریان خروجی و دریافتی توسط سخت افزار ها، امکان عیب یابی منبع تغذیه را برای شما فراهم می کنند. هر چند این برنامه‌ ها با تکیه بر جریان و مونیتورینگ ولتاژ کار می ‌کنند، اما شاید نتوانند برخی ایرادات پاور را نشان دهند. در این صورت باز هم باید به سراغ راه حل اول، یعنی تست فیزیکی منبع تغذیه و جایگزینی آن با یک مدل سالم بروید.

مرکز خدمات تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر ویرا کامپیوتر

یکی از مراکز تخصصی ای که می تواند از سریع ترین و بی خطر ترین روش شما را در رفع انواع خرابی سیستم یاری کند، مرکز خدمات تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر ویرا کامپیوتر است. این فروشگاه تخصصی با بهره مندی از مجرب ترین کارشناسان سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن کامپیوتر یا لپ تاپ شما را عیب یابی و تست کرده و با تعویض بهترین قطعات موجود در بازار، جان تازه ای به سیستم شما ببخشد.

بنابراین در صورت بروز هر گونه نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر بهتر است با کارشناسان همیشه آنلاین این مرکز تماس برقرار نموده و یا سیستم خود را به نزدیک ترین نمایندگی این مرکز در شهر خود ببرید.

جمع بندی

همان طور که می دانید منبع تغذیه انرژی مورد نیاز کامپیوتر شما را تامین می‌کند. بنابراین بدیهی است با خراب شدن آن کامپیوتر شما روشن نشود. با این وجود تصور نکنید که هر نوع روشن نشدن سیستم از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر است. بلکه امکان دارد مادربرد یا کابل برق سیستم شما مشکل پیدا کرده باشد.

گاهی اوقات پیش می آید که هنگام بوت شدن کامپیوتر و یا استفاده از آن سیستم به یکباره خاموش شده است. این مشکل هم ممکن است به علت بیش از حد تحت فشار قرار گرفتن منبع تغذیه کامپیوتر هنگام اجرای گیم ها اتفاق افتاده باشد. به این دلیل که منبع تغذیه نتوانسته است پاسخگوی نیاز ‌های سیستم باشد.

یکی دیگر از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر می تواند مشاهده صفحه آبی مرگ و یا هنگ کردن سیستم باشد. هر چند مشاهده صفحه آبی مرگ در سیستم علاوه بر خرابی منبع تغذیه کامپیوتر، می تواند نشان از خرابی درایور های سخت افزاری و نرم افزاری هم باشد و این مشکلات سیستمی نیز می‌ تواند باعث هنگ کردن کامپیوتر شود.

مورد دیگری از نشانه های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر بوی دود و سوختگی است. زیرا زمانی که منبع تغذیه در شرایط بحرانی به سر ببرد، شروع به بیرون دادن دود و نشت بوی سوختگی می ‌کند. در صورت برخورد با چنین مشکلی باید فوراً منبع تغذیه را تعویض کنید. سیستم را خاموش کنید و تا زمانی که منبع تغذیه کامپیوتر را عوض نکرده ‌اید، آن را روشن نکنید.

ریست شدن های ناگهانی و مکرر سیستم نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های خرابی پاور سیستم باشد. در هر صورت در هر کدام از این موارد بهتر است با کارشناسان همیشه آنلاین مرکز خدمات تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر ویرا کامپیوتر تماس برقرار نمایید.

 

بیشتر بخوانید
حل مشکل بلوتوث در لپ تاپ های Acer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *